Vilket samhälle vill DU leva i?

Nu när det framstår tydligt att alla måste stötta den såkallade ”värdegrunden” så kändes det aktuellt att reflektera smått i vilken typ av samhälle just jag vill leva i. Och ni andra också, för den delen. För detta börjar gå för långt nu.
Så fråga dig själv; Hur vill jag leva? Hur vill jag att folket runt mig ska leva?

Kan föregå med gott exempel och dela med mig om några tankar jag har om samhället jag vill leva i.

Jag vill leva i ett samhälle där yttrandefriheten inte går att tumma på. Där alla får ha sina åsikter om saker och ting, och inte bli uthängd i media, få sparken, bli mobbad om man tycker olika från ”eliten”.

Jag vill leva i ett samhälle där polisen kommer när man ringer. Inte där man kastar sten på de som kommer för att rädda liv.

Jag vill leva i ett samhälle där vi tar hand om varandra, där välfärden finns men inte överutnyttjas av människor som helt enkelt inte vill jobba.

Jag vill leva i ett samhälle där man inte behöver vara rädd så fort man lämnar huset, för att bli överfallen, stenad eller våldtagen.

Jag vill leva i ett samhälle där vi tar hand om våra pensionärer, ser till att de får leva gott sina sista år. De förtjänar det, de förtjänar inte att svälta ihjäl och bli rånade på det lilla de har.

Jag vill leva i ett samhälle utan religion. ALL religion. Såklart kan man få vara religiös på sin fritid, men ute i samhället, nej. Det är privat. Min religionsfrihet innebär också att jag som ickereligiös ska SLIPPA din religion. För jag vill inte ha med den att göra.

Jag vill leva i ett samhälle som andra ser som en trygg hamn i stormen. Inte ett samhälle där man låter hedersförtryck löpa fritt.

Jag vill leva i ett samhälle där vi talar om problem istället för att mörka. Där man tar obehagliga debatter, för att driva samhället framåt och skapa en gemenskap. Ett samhälle där man löser problemen istället för att sopa dem under mattan.

Detta är vad jag kommer fram till i skrivande stund, det finns säkerligen miljoner fler saker jag skulle komma på ifall jag orkade fundera mer.

Men är detta verkligen så mycket begärt?

 

Kommentera

